Przed wakacjami – co warto wiedzieć? - Aktualności - Serwis dla Pasażerów

Infolinia UTK tel. 801-044-080 i 22 460-40-80 formularz kontaktu
VideoTłumacz

Aktualności

Poniedziałek, 15 czerwca 2015

Przed wakacjami – co warto wiedzieć?

Urząd Transportu Kolejowego kolejny raz dołącza do kampanii PRZED WAKACJAMI – CO WARTO WIEDZIEĆ? W tym roku bierze w niej udział 36 instytucji. Pomysłodawcą akcji jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a jej głównym celem - informowanie o sprawach istotnych z punktu widzenia podróżnego i jego rodziny. Z tej okazji UTK przygotował podręczny poradnik pasażera (PDF, ~8 MB) zawierajacy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. W szczególności polecamy rozdział z propozycjami wycieczek kolejami wąskotorowymi.

Z badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK* wynika, że ponad dwie trzecie klientów biur podróży czyta umowy przed podpisaniem, co piąty konsument w Polsce zna termin złożenia reklamacji wycieczki, a świadomość konsumencka się poprawia. Sondaże dotyczące usług turystycznych Urząd zleca od 2012 roku**. W tym czasie odsetek osób, które wiedzą, ile mają czasu na reklamację imprezy turystycznej, wzrósł ponad dwukrotnie.

Czego się obawiamy?

Wycieczka z touroperatorem oznacza, że kupujemy co najmniej dwie, a zwykle kilka usług turystycznych (np. transport, hotel, wyżywienie) połączonych w ramach jednego programu. Za całość odpowiada ten sam przedsiębiorca. Z badań zleconych przez UOKiK wynika, że na wakacje z biurem podróży wyjeżdża jedna trzecia Polaków (36 proc.). Najbardziej obawiamy się upadłości organizatora wycieczki, co zadeklarowała blisko jedna piąta respondentów (19 proc.), różnic między warunkami zastanymi na miejscu a informacjami przekazywanymi przed wyjazdem oraz złej obsługi (po 10 proc. odpowiedzi). Sprawdziliśmy też, czy klienci biur podróży wiedzą, jak zadbać o swoje prawa.

Przeczytaj umowę, zanim podpiszesz

Zgodnie z prawem umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in. miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, standard hotelu, posiłków oraz rodzaj środka transportu.

Ponad dwie trzecie respondentów (68 proc.) deklaruje, że czyta umowy przed wyborem biura podróży i sprawdza, czy ich warunki są zgodne z prawem. Blisko połowa badanych zawsze sprawdza warunki kontraktu (48 proc.), a 20 proc. sprawdza je tylko w przypadku wycieczek zagranicznych. Rok temu każdorazowe czytanie umów deklarowało 64 proc. ankietowanych, a 4 proc. przyznało, że robi to tylko w odniesieniu do zagranicznych imprez turystycznych. Podobnie jak w ubiegłym roku, co trzeci respondent (32 proc.) przyznaje, że wcale nie czyta umów. Badania realizowane na zlecenie UOKiK pokazują, że spada odsetek klientów biur podróży, którzy w ogóle nie czytają kontraktów przed podpisaniem (2013 r. – 50,8 proc., 2012 r. – 57 proc.).  

Reklamacja imprezy turystycznej

Jeżeli biuro podróży nie wywiązuje się z umowy, konsument ma prawo do złożenia reklamacji i żądania obniżenia ceny wycieczki. Podstawami do zgłoszenia zastrzeżeń mogą być m.in. zgubiony bagaż, brak obiecanego widoku na morze, gorszy niż w umowie standard hotelu, a nawet hałas w nocy. W oszacowaniu wysokości roszczenia pomocna jest tabela frankfurcka. Nie ma ona wprawdzie mocy wiążącej, ale jest zwyczajowo uznawana przez wielu przedsiębiorców turystycznych.

Coraz więcej konsumentów wie, w jakim terminie można składać reklamację wycieczki. Prawidłową odpowiedź – 30 dni od zakończenia imprezy turystycznej – wskazała blisko jedna piąta ankietowanych (19 proc.). Od roku 2012 stan wiedzy konsumentów stale się poprawia. W roku 2012 odnotowano 7 proc. poprawnych wskazań, w roku 2013 – blisko 10 proc., a ubiegłym roku poprawnej odpowiedzi udzielił co ósmy respondent (12 proc.).  

Konsumentów zapytano też o to, czy wiedzą, jaki skutek prawny wiąże się z brakiem odpowiedzi organizatora wycieczki na reklamację w terminie 30 dni od jej złożenia. Poprawną odpowiedź – uważa się, że organizator turystyki uznał reklamację za uzasadnioną – wskazało 28 proc. respondentów.

Co powinieneś wiedzieć? – radzi 36 instytucji

W tym roku w ramach wspólnej akcji "Przed wakacjami – co warto wiedzieć?" już po raz szósty radzimy, o czym pamiętać, wybierając się na urlop. W przedsięwzięciu bierze udział 36 instytucji, które wspólnie informują m.in. o bezpieczeństwie oraz prawach i obowiązkach, o których należy pamiętać przed urlopem wypoczynkowym. Dzięki wspólnej akcji przydatne informacje będą łatwo dostępne. Poniżej znajdują się linki do stron internetowych uczestników projektu.

 

W akcji biorą także udział Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: BiałystokBydgoszczGdańskGorzów WielkopolskiKatowiceKielceKrakówLublinŁódźOlsztynOpolePoznańRzeszówWarszawaWrocławSzczecin

* Badanie Konsument na wakacjach 2015, TNS Polska, przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w dniach 22–27 maja 2015 r.

** Badania konsument na wakacjach prowadzone były także w latach 2012, 2013 i 2014.

Serdecznie zapraszamy do lektury.

Załączniki do strony